Az alábbi képeket a Koyaanisqatsi - Kizökkent világ, Kronosz, Világok arca: Baraka, és a Samsara - a lét örök körforgása c. filmekből válogattam. Mindegyik alkotás dokumentumfilm jellegű, továbbá a time-lapse és a slow motion technikákat alkalmazza. Nem rendelkeznek dialógussal és cselekménnyel, hanem kísérő zenével ellátott, egymás mellé helyezett etűdöket mutatnak be a nézőknek.
A legkorábbi az 1982-es Koyaanisqatsi, amely a napjaink embere és környezete viszonyát hozza párhuzamba. Alap témája a felgyorsult világ és az önmaga vesztébe rohanó ember, de mindezt nem didaktikusan teszi, hanem mellette kitér a bolygónk szépségeire is. Ennek a formanyelvnek az alapjait, már a 20-30-as évek népszerű várószimfóniáiban is megtalálhatjuk, annyi kitétellel, hogy a technikai lehetőségek ott még korlátozottabbak és a témájuk is lokálisabb, mivel csak egy-egy város életéből láthattunk képsorokat. Az ember a felvevőgéppel c. film viszont már több város egy adott napját követi végig.
A Koyaanisqatsi a felgyorsult életnek a bemutatásához megfelelően már egy globális képet ad, amelyet a többi film is követ a sorban. A Kronosz az emberiség fejlődésének korszakait járja végig, míg a Baraka a világ sokszínűségét tárja a szemünk elé. A 2011-es Samsara a legújabb közülük, és a modernebb eszközök felhasználása révén a négy film közül a leglélegzetelállítóbb képsorokkal rendelkezik.
Koyaanisqatsi
Kronosz
Baraka
Samsara