Korai RAP felvetél 1936-ból!

2014. december 02.

A korai angol dokumentumfilm egyik legérdekesebb alkotása az 1936-os Éjszakai posta, amelyet Harry Watt és Basil Wright rendezett. A harmincas évekre a dokumentumfilm művészetté vált, ami gyakran meglepő ábrázolásokban mutatkozott meg.

Night_Mail.jpg

Az Éjszakai posta zenei alapját a vonatkerekek erőteljes kattogása szolgáltatja, amelyhez a verset W. H. Auden írta. A narráció John Grierson nevéhez fűződik a zeneszerzői feladatokat pedig Benjamin Britten látta el. A szöveg előadásmódja, (ha megmosolyogtató is a hasonlat) az 1970-es években népszerűvé vált rap zene elődjének tekinthető.

Night Mail

This is the night mail crossing the Border,
Bringing the cheque and the postal order,
Letters for the rich, letters for the poor,
The shop at the corner, the girl next door.
Pulling up Beattock, a steady climb:
The gradient's against her, but she's on time.

Past cotton-grass and moorland boulder
Shovelling white steam over her shoulder,
Snorting noisily as she passes
Silent miles of wind-bent grasses.
Birds turn their heads as she approaches,
Stare from bushes at her blank-faced coaches.
Sheep-dogs cannot turn her course;
They slumber on with paws across.
In the farm she passes no one wakes,
But a jug in a bedroom gently shakes.

A teljes szöveg itt olvasható.

9194_night-mail-3.jpg

A film kultikus jelenete intenzív hangulatot közvetít, melynek kivitelezése adja a művészi többletet. A ritmus, a szöveg és a képi megvalósítás futurisztikus jellege a korabeli avantgárd filmirányzatok hatását tükrözik.

night-mail-1936-001-man-and-handles-shot-low-angle.jpg

Számos kortárs angol dokumentumfilm lírai és fikciós elemekkel bővült, amely törekvések hozzájárultak a dokumentumfilm művészetté válásához.

A film cselekménye a Londonból Glasgow-ba siető postavonat éjjeli útját mutatja be. Végigkövethetjük, hogy milyen jellegű munkálatokat kell ellátnia a dolgozóknak a vonaton.

ibkNENWHzVn1qnSGcFj86tA4bsc.jpg

Külön érdekesség látni a küldemény eljutását a címzetthez egy éjszaka alatt, amíg a polgárok mit sem sejtve békésen alszanak.

90.jpg

Az alkotók nem titkolt szándéka volt, hogy a brit posta megbízhatóságáról meggyőzzék a nézőt. A művészek részéről ekkoriban nagyobb motiváltság alakult ki, hogy olyan alkotásokat hozzanak létre, amelyeken keresztül a polgárok betekintést nyerhetnek a fizikai munkások mindennapjaiba. 

Az Éjszakai posta és még sok hasonló művészi igénnyel elkészített angol dokumentumfilm megteremtése John Grierson nevéhez fűződik. Grierson az Egyesült Államokban töltött tanulóévek folyamán sajátította el a film és a reklámipar jellemzőit. Munkáin továbbá érződik a szovjet filmiskola hatása is.

night-mail-stamp-high-res-1.jpgGriersonnak sikerült elérnie, hogy az állam támogassa a dokumentumfilmek gyártását, ami azért is volt jelentős lépés, mivel azok szerény nézőszámot tudtak produkálni a mozikban.

A Filmgyártó Csoport 1930-as megszűnése után a GPO Film Unit látta el azt a célt, hogy társadalmilag és szociálisan érzékeny dokumentumfilmek készüljenek. Számtalan tehetséges, fiatal filmes itt kezdte pályáját, mint: Harry Watt, Basil Wright, Alberto Cavalcanti, Stuart Legg, Arthur Elton, Edgar Anstey, Donald Taylor, Humphrey Jennings.

Az angol dokumentumfilmes iskola elsősorban a munkát végző emberekre koncentrált, továbbá élesen szemben állt a közönség által kedvelt játékfilmekkel. Céljuk a valóság művészi módon történő interpretálása volt.

Grierson, 1929-ben készült Heringhalászok című filmje ennek volt a mintaadó darabja.

A filmben látható jelenetek mindmáig nem vesztettek hatásukból. A zord tenger közepén hánykolódó, kiszolgáltatott, parányi hajók láttán a néző, ösztönösen átérzi a halászok munkájának nehézségeit. A sok arcközeli használata nem az adott embert emeli ki a tömegből, hanem tipizálás nélkül az egyéni sorsokat mutatja be. Grierson költőien ábrázolja, ahogy az ember szembeszáll a természeti erőkkel, hogy elő tudja teremteni az élelmet, a saját boldogulása érdekében.

A korai angol dokumentumfilm témái a munka és a szociális problémák voltak. Ilyen alkotás a Lakásproblémák (1935) vagy a Gyerek az iskolában (1937).

Érdekes megfigyelni, hogy idővel már nem a természet és az ember ellentéte állt a középpontban, hanem a hangsúly az ember és a társadalom viszonyára helyeződött át. Mindemellett kísérletek születtek a játékfilmes elemek beemelésére, ilyen alkotások az Északi-tenger (1938), vagy a Szénporos arc (1936). 

Ha tetszett a cikk, lájkold a blog Facebook-oldalát:

https://www.facebook.com/pages/FILMelemz%C5%91/591416317542289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.