A speciális effektek a múlt században hatalmas fejlődésen mentek keresztül. A folyamat szépen végigkövethető az évek során egyre kidolgozottabb dinoszauruszok filmekben való megjelenítésében. A nagyközönség első ízben 1914-ben találkozhatott dinoszaurusszal, aki nem volt más, mint Gertie.
Az alábbi videóban megnézheted, hogyan változott a dinoszauruszok ábrázolása a filmvásznon.
Gertie megalkotója a tehetséges képregényrajzoló Winsor McCay volt. A film vetítésén McCay egy ostort fogott a kezében, amivel csattintott, majd Gertie-t szólította, aki előbújt a barlangjából.
McCay különféle kéréseket intézett Gertie-hez például, hogy emelje fel a jobb, majd a bal lábát. Később Gertie-t megzavarta egy mamut, akit haragjában a vízbe repített.
Willis H. O'Brien már el akart szakadni a rajzfilmek világától, ezért marionett bábokkal kezdett kísérletezni. Ennek első eredménye a The Dinosaur and the Missing Link volt. A filmet Thomas Edison cége finanszírozta, amely egy tragikomikus elemekkel tarkított rövid szkeccs volt. A bábok váza még fából, bőrük pedig gyurmából készült. A film Edisonnak annyira tetszett, hogy O'Brien a későbbiekben teljes művészi szabadságot kapott.
Az elkövetkező években a dinoszauruszok kidolgozottabbak lettek. Az első realista ábrázolásra a The Ghost of Slumber Mountain című filmben került sor. Külön érdekesség, hogy ebben látható első alkalommal egy Tyronnasaurus és egy Triceratops küzdelme. Az emlékezetes jelenetet később számtalanszor leutánozták.
1925-ben O'Brien leforgatta Arthur Connan Doyle Az elveszett világ című regényét. Az ekkor kifejlesztett marionett készítési technikát, mind a mai napig alkalmazzák.
1933-ban bemutatták a King Kongot, amelyet O'Brien élete fő művének tartanak. A gorilla egy 80 cm magas nyúlszőrrel borított marionett báb, míg a dinoszaurusz körülbelül 1 m magas volt.
Ray Harryhausen újításai az animáció terén szintén mérföldkőnek bizonyultak. Elmondása szerint tátott szájjal nézte bemutatáskor az 1933-as King Kongot, amelyben a legdöbbenetesebb élmény számára a gorilla és a Tyranosaurus közötti bámulatosan kivitelezett küzdelem volt.
Harryhausen főtalálmánya a Dynamation, aminek szerepe, hogy miniatűr bábokat helyezzen valóságos képekbe, miniatűr díszletek alkalmazása nélkül. Elsősszőr ezt a technikát a The Beast from 20,000 Fathoms című filmben alkalmazta.
Az 1957-es The Land Unknown című filmben jelmezbe bújt ember mozgatta a ragadozó dinoszauruszt.
Küzdelem ember és dinoszaurusz között az Egymillió évvel ezelőtt című film egyik jelenetében.
A legendás trash filmes Roger Corman Carnosaur címen készítette el a saját dinoszaurusz filmjét 1993-ban.
A dinoszauruszok egyre életszerűbb ábrázolásának következő lépcsőfoka Phil Tippett nevéhez fűződik. Tippett a nyolcvanas évek elején részt vett a Go-Motion rendszer kifejlesztésében, amely lehetővé tette, hogy elmosódott hatást hozzon létre a gyors mozdulatoknál. 1984-ban elkészítette a Prehistoric Beast nevű rövidfilmjét, majd egy évvel később már Emmy díjjal jutalmazták Dinosaur! című munkáját, amely az őslények életét rekonstruálta.
A Jurassic Park 1993-as bemutatása jelentette a speciális effektek fejlődésében az egyik legnagyobb fordulópontot. Ez meghatározta az elmúlt évek dinoszauruszainak ábrázolását, lehetőséget teremtve, hogy a megtéveszthetőségig valóságos lények kerülhessenek a filmvászonra.
A munkálatok kezdetén Tippett és csapata az animatrikus lényeket közelről, a képről képre animált marionetteket távolról vette fel. Az egy évig is elhúzódó munkafolyamat után viszont kiderült, hogy az élethű dinoszauruszok mozgását szabályozó gépezet nem teszi alkalmassá az őslények mozgatását.
Mindeközben több eljárást is teszteltek. A Dennis Muren vezette munkacsapat az ILM-ben a Gallimimus csorda jelenetén dolgozott, ahol digitális képeket készítettek. Steven Spilberg amikor látta a felvételeket megállapította, hogy erre technológiára van szüksége, ha a legéletszerűbb mozgást akarja viszontlátni a filmben, ezért úgy döntött, hogy az összes dinoszauruszt az ILM-nek kell elkészítenie.
Phil Tippett ekkor nagyon megijedt, mivel úgy vélte ezzel a karrierje véget is ért, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy a stop motionnek végleg leáldozott. Ekkor hangzott el a legendás párbeszéd miután Spilberg megnézte a Gallimimusokat üldöző T. rex animációját és közölte Tippettel, hogy „Munkanélküli lettél,”, mire az annyit mondott: „Vagy inkább kövület”.
Az ILM alkotta dinoszauruszok váza több csuklóponttal rendelkezik, amelyekhez mozdulati kényszereket rendeltek. A csontokat izomkötegekkel ruházták fel a testrészeken, majd számítógép generálta bőrrel borították be.
Ahhoz, hogy a dinoszauruszokat mozgatni tudják össze kellet kötni a hajlító pontokat és fel kellett állítani a mozdulati hierarchiát.
Nem minden esetben volt elégséges az ILM munkája, ezért is volt jelentős lépés, hogy Tippett megépítette a DID-t (Digital Imput Device) amivel elérte, hogy a 3D-s animációkat hagyományos képről képre módszerrel kombinálhassa, így tökéletesítve a dinoszauruszok mozgatását. Ennek eredményeképpen az őslények sokkal természetesebben mozogtak már.
Ha tetszett a cikk, lájkold a blog Facebook-oldalát:
https://www.facebook.com/pages/FILMelemz%C5%91/591416317542289