Így fejlődött az elmúlt 100 évben a dinoszauruszok ábrázolása a filmekben (1914-2014)

2014. december 14.

A speciális effektek a múlt században hatalmas fejlődésen mentek keresztül. A folyamat szépen végigkövethető az évek során egyre kidolgozottabb dinoszauruszok filmekben való megjelenítésében. A nagyközönség első ízben 1914-ben találkozhatott dinoszaurusszal, aki nem volt más, mint Gertie. 

Az alábbi videóban megnézheted, hogyan változott a dinoszauruszok ábrázolása a filmvásznon.

Gertie megalkotója a tehetséges képregényrajzoló Winsor McCay volt. A film vetítésén McCay egy ostort fogott a kezében, amivel csattintott, majd Gertie-t szólította, aki előbújt a barlangjából.

f1_large.jpg

McCay különféle kéréseket intézett Gertie-hez például, hogy emelje fel a jobb, majd a bal lábát. Később Gertie-t megzavarta egy mamut, akit haragjában a vízbe repített.

Willis H. O'Brien már el akart szakadni a rajzfilmek világától, ezért marionett bábokkal kezdett kísérletezni. Ennek első eredménye a The Dinosaur and the Missing Link volt. A filmet Thomas Edison cége finanszírozta, amely egy tragikomikus elemekkel tarkított rövid szkeccs volt. A bábok váza még fából, bőrük pedig gyurmából készült. A film Edisonnak annyira tetszett, hogy O'Brien a későbbiekben teljes művészi szabadságot kapott.

6-1024x636.jpg

Az elkövetkező években a dinoszauruszok kidolgozottabbak lettek. Az első realista ábrázolásra a The Ghost of Slumber Mountain című filmben került sor. Külön érdekesség, hogy ebben látható első alkalommal egy Tyronnasaurus és egy Triceratops küzdelme. Az emlékezetes jelenetet később számtalanszor leutánozták.

zpxw8saqyzovjhtfpcbb1bgwypv.jpg

1925-ben O'Brien leforgatta Arthur Connan Doyle Az elveszett világ című regényét. Az ekkor kifejlesztett marionett készítési technikát, mind a mai napig alkalmazzák.

shot0032.png

1933-ban bemutatták a King Kongot, amelyet O'Brien élete fő művének tartanak. A gorilla egy 80 cm magas nyúlszőrrel borított marionett báb, míg a dinoszaurusz körülbelül 1 m magas volt.

Ray Harryhausen újításai az animáció terén szintén mérföldkőnek bizonyultak. Elmondása szerint tátott szájjal nézte bemutatáskor az 1933-as King Kongot, amelyben a legdöbbenetesebb élmény számára a gorilla és a Tyranosaurus közötti bámulatosan kivitelezett küzdelem volt.  

beast.jpg

Harryhausen főtalálmánya a Dynamation, aminek szerepe, hogy miniatűr bábokat helyezzen valóságos képekbe, miniatűr díszletek alkalmazása nélkül. Elsősszőr ezt a technikát a The Beast from 20,000 Fathoms című filmben alkalmazta. 

bu4r8gusnvw60yn7asbwunezkt6.jpg

Az 1957-es The Land Unknown című filmben jelmezbe bújt ember mozgatta a ragadozó dinoszauruszt.

mil41.jpg

Küzdelem ember és dinoszaurusz között az Egymillió évvel ezelőtt című film egyik jelenetében.

carnosaur.jpg

A legendás trash filmes Roger Corman Carnosaur címen készítette el a saját dinoszaurusz filmjét 1993-ban.

A dinoszauruszok egyre életszerűbb ábrázolásának következő lépcsőfoka Phil Tippett nevéhez fűződik. Tippett a nyolcvanas évek elején részt vett a Go-Motion rendszer kifejlesztésében, amely lehetővé tette, hogy elmosódott hatást hozzon létre a gyors mozdulatoknál. 1984-ban elkészítette a Prehistoric Beast nevű rövidfilmjét, majd egy évvel később már Emmy díjjal jutalmazták Dinosaur! című munkáját, amely az őslények életét rekonstruálta.

monoclonius-tippett-screenshot.jpg

A Jurassic Park 1993-as bemutatása jelentette a speciális effektek fejlődésében az egyik legnagyobb fordulópontot. Ez meghatározta az elmúlt évek dinoszauruszainak ábrázolását, lehetőséget teremtve, hogy a megtéveszthetőségig valóságos lények kerülhessenek a filmvászonra.

A munkálatok kezdetén Tippett és csapata az animatrikus lényeket közelről, a képről képre animált marionetteket távolról vette fel. Az egy évig is elhúzódó munkafolyamat után viszont kiderült, hogy az élethű dinoszauruszok mozgását szabályozó gépezet nem teszi alkalmassá az őslények mozgatását.

jurassic-park-1993-01-g.jpg

Mindeközben több eljárást is teszteltek. A Dennis Muren vezette munkacsapat az ILM-ben a Gallimimus csorda jelenetén dolgozott, ahol digitális képeket készítettek. Steven Spilberg amikor látta a felvételeket megállapította, hogy erre technológiára van szüksége, ha a legéletszerűbb mozgást akarja viszontlátni a filmben, ezért úgy döntött, hogy az összes dinoszauruszt az ILM-nek kell elkészítenie.

Phil Tippett ekkor nagyon megijedt, mivel úgy vélte ezzel a karrierje véget is ért, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy a stop motionnek végleg leáldozott. Ekkor hangzott el a legendás párbeszéd miután Spilberg megnézte a Gallimimusokat üldöző T. rex animációját és közölte Tippettel, hogy „Munkanélküli lettél,”, mire az annyit mondott: „Vagy inkább kövület”.

gallimimus.JPG

Az ILM alkotta dinoszauruszok váza több csuklóponttal rendelkezik, amelyekhez mozdulati kényszereket rendeltek. A csontokat izomkötegekkel ruházták fel a testrészeken, majd számítógép generálta bőrrel borították be.

Ahhoz, hogy a dinoszauruszokat mozgatni tudják össze kellet kötni a hajlító pontokat és fel kellett állítani a mozdulati hierarchiát.

Nem minden esetben volt elégséges az ILM munkája, ezért is volt jelentős lépés, hogy Tippett megépítette a DID-t (Digital Imput Device) amivel elérte, hogy a 3D-s animációkat hagyományos képről képre módszerrel kombinálhassa, így tökéletesítve a dinoszauruszok mozgatását. Ennek eredményeképpen az őslények sokkal természetesebben mozogtak már.

 

Ha tetszett a cikk, lájkold a blog Facebook-oldalát:

https://www.facebook.com/pages/FILMelemz%C5%91/591416317542289

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása