A hatvanas évek két leghíresebb modellje: Edie és Twiggy

2014. október 23.

1._5.jpg

Edie Sedgwick

Andy Warhol filmjeit általában saját műtermében az „Ezüstgyárban” forgatta. Ezek közül a kritikailag legelismertebb alkotás az 1965-ös Vinyl. A film két vágatlan 33 perces fekete-fehér tekercsből áll, amely Anthony Burgess Gépnarancsának erotikus feldolgozása. A filmben jelentős szerephez jut a homoerotika és a szadomazochizmus. Edie Sedgwicknek ez volt az első szerepe, ennek ellenére nem kapott instrukciókat Warholtól. Így azt tette, amit a róla készült későbbi fotókon és filmekben is láthatunk: a kép szélén ülve cigarettázott, bele-bele kortyolgatott az italába és olykor táncolt a felcsendülő zenére.

7._4.jpg

Elolvasva a különböző Edie Sedgwick önéletrajzokat, megállapíthatjuk, hogy a lány élete egy óriási közhely volt. Adott egy gazdag családból származó lány, aki nem jött ki jól a szüleivel, mivel azok nem fogadták el, hogy Sedgwick művész szeretne lenni. Két bátyja fiatalon meghalt, ami annyira megviselte, hogy idegszanatóriumba került. Ezek után 1965-ben elköltözött New Yorkba, ahol belevetette magát a manhattani elit partik világába. Egy ilyen alkalommal megismerkedett Andy Warhollal, akinek tetszett a lány stílusa és meghívta, hogy szerepeljen a filmjeiben.

Edie Sedgwick egy csapásra ismert lett, és általa divatba jött a hatalmas fülbevaló, rövidre vágott frizura, fekete neccharisnya és a csónak kivágású matróz felső. A közhelyeknek talán a csúcspontja, hogy a lány Bob Dylannal viszonyt kezdett, viszont a zenész később összeházasodott egy másik nővel. Dylan Just Like a Woman című számáról azt tartják, hogy Sedgwickről szól.

Warhol idővel már nem szerepeltette filmjeiben a lányt, aki csalódottságában egyre több drogot és szeszes italt fogyasztott. Sedgwick újra pszichiátriára került, majd a felírt nyugtatók mellé alkoholt fogyasztott, amely a halálát okozta. 1971. november 18-án, 28 évesen hunyt el.

Sok hasonló élettörténettel lehet találkozni, amelyek a hirtelen jött sikerről szólnak, végül pedig a törvényszerű bukáshoz vezetnek, ezek közül Edie Sedgwick története sem kivétel.

Sedgwick több avantgárd filmben is szerepelt, mint a Poor Little Rich Girl, Beauty #2, Space, Restaurant, Kitchen, Horse, Afternoon, Lupe, Face, vagy a halála után bemutatott önéletrajzi ihletésű Ciao! Manhattan.

A popkultúrában többen megemlékeztek Sedgwickről. A The Cult angol együttes róla írta az Edie (Ciao baby) című számot. 2006-ban pedig Factory Girl címen készült film az életéről, Sienna Miller (Edie Sedgwick) és Guy Pearce (Andy Warhol) szereplésével.

1._3.jpg

2._3.jpg

3._3.jpg

4._3.jpg

5._3.jpg

6._2.jpg

7._3.jpg

8._2.jpg

9._3.jpg

10._3.jpg

11._2.jpg

12._2.jpg

13._2.jpg

14._3.jpg

15._2.jpg

16._1.jpg

 

Twiggy

Ha manapság szóba kerül az androgün kifejezés, általában David Bowie 70-es évekbeli munkássága vagy a napjainkban ismert fiúból, nővé átoperált Andreja Pejić modell jut az eszünkbe. Ha rájuk gondolunk nem is járunk tévúton, viszont érdemes tudni, hogy az androgünség, már a hatvanas években megjelent és egy Lesley Lawson nevű tizenéves lányhoz fűződik, akinek valószínűleg ez a fogalom akkoriban még eszébe sem jutott.

2._4.jpg

Miután felvette gyerekkori becenevét a Twiggyt, 1967-ben New Yorkba költözött, ahol fotókat készített róla a Vogue és Tatler. Csontsovány testalkata, rövid frizurája újdonságnak számított. Fiús külseje androgün külsőt kölcsönzött neki, amely jól illeszkedett a hatvanas évek  tendenciáihoz, amely a technikai fejlődés és a futurizmus jegyében telt el.

5._4.jpg

 

4._4.jpg

3._4.jpg

Twiggy a hetvenes évek elején ott hagyta a modell karriert, a filmezésért. David Bowie 1973-as Pin Ups albumának borítóján viszont együtt pózolt az énekessel, aki zenészként különféle androgün karaktereknek a bőrébe bújva adta elő szerzeményeit.

A Pin Ups album borítóján Twiggy és Bowie arca látható. A képen mindketten azonosíthatóak nőnek és férfinak egyaránt, mivel a két nem közötti külsőségek alig láthatók.

6._3.jpg

Az arcukon levő körvonal is ezt támasztja alá, amely sejteti, hogy ha lehúznánk kettejük bőrét és megcserélnénk, szinte ugyanazt kapnánk, hiszen mindketten nemtelenek. A kép jövőábrázolása jelzi, hogy bármikor eldobhatjuk énünket és pótolhatjuk egy másik maszkkal.

Megfigyelhető, hogy Twiggy külseje hatott a nyolcvanas évek new wave zenei irányzatát képviselő női előadókra, például a Eurythmics énekesére, Annie Lennox-ra.

1._2.jpg

2._2.jpg

3._2.jpg

4._2.jpg

5._2.jpg

6._1.jpg

7._2.jpg

8..jpg

9._2.jpg

10._1.jpg

11..jpg

12._1.jpg

13._1.jpg

14._2.jpg

15._1.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása